به گزارش مشرق، علیرضا منظری با اشاره به مناقشه اخیر چهار کشور عرب حاشیه خلیج فارس، عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر و تحریم کشور قطر از سوی این کشورها بابت عبور هواپیماهای قطری از فضای این کشورها، بیان کرد: قطر ایرویز شرکت هواپیمایی بزرگی در منطقه است و در سالهای اخیر توانسته بخشی از بازار هوایی منطقه را ساماندهی کند.
وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی قطر 190 فروند هواپیما دارد و در شبکه بزرگ پروازی خود به 150 مقصد پروازی، پرواز میکند که پروازهای این ایرلاین در قارههای مختلف اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا توزیع میشود.
منظری بیان کرد: با انسداد مرزهای آن کشور علاوه بر لغو پروازهای هواپیمایی قطر به مقصد چهار کشور مذکور، ارتباط هوایی قطر ایرویز به سمت کشورهای آفریقایی و اروپایی و آمریکای شمالی دچار مشکل شده و ضربه جبرانناپذیری را باید تحمل کند و تنها راه نجات آن ایجاد تغییر مسیر هوایی با بهرهبرداری از فضای هوایی کشور ایران است که البته با صرف زمان بیشتر امکانپذیر خواهد بود.
نماینده اسبق ایران در ایکائو افزود: پس از این مناقشه، عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورهای مذکور ممنوع شده است که البته این موضوع از ظهر امروز تاثیر خود را نشان خواهد داد، قطعا بهترین مسیر برای ایرلاین قطری در پروازهای اروپا، افریقا و حتی استرالیا مسیر ایران است که البته این مسیر برای این ایرلاین طولانیتر است و هزینههای بیشتری را در بر دارد.
منظری توضیح داد: با افزایش پروازهای عبوری در کشور برای هدایت پروازهای عبوری از نظر اداره کردن پروازها، نیروی انسانی و تجهیزات هیچ مشکلی نداریم و فقط فعالیت کنترلرهای پروازی باید افزایش یابد.
وی بیان کرد: گرچه در چنین اوضاع و احوالی رفت و آمد مسافران هوایی ورودی و خروجی از قطر کاهش مییابد اما در صورت لزوم میتوانند مسافران هوایی مذکور از نقطه واسط فرودگاههای بینالمللی کشور ایران استفاده کنند که در چنین شرایطی ایجاد تسهیلات کافی برای پرواز شرکتهای هواپیمایی ایرانی و قطر ایرویز راهگشا خواهد بود.
نماینده اسبق ایران در ایکائو گفت: قطعاً قطر ایرویز از این مناقشه زیان اقتصادی بزرگی میبیند و طبیعتاً مسافران جدید از این شرکت کمتر بلیت تهیه خواهند کرد و این موجب کاهش پروازهای قطر ایرویز خواهد شد؛ در واقع به همان میزان که از فضای ما استفاده میکنند کاهش مسافر و پرواز دارند.
منظری بیان کرد: البته باید منتظر تصمیمات بعدی قطرایرویز باشیم که اگر بخواهند همین شبکه پروازی را حفظ کنند باید هزینه سنگینی بپردازند و این موجب افزایش پروازهای عبوری میشود.
نماینده اسبق ایران در ایکائو بیان کرد: پیشبینی من این است که با استفاده بیشتر قطر از آسمان ایران روزانه 70 الی 80 پرواز به پروازهای عبوری از فضای کشور افزوده میشود.
این مقام مسئول اسبق سازمان هواپیمایی گفت: البته از ظهر امروز به بعد میتوان متوجه شد که چقدر به پروازهای ایران افزوده میشود.
وی اظهار داشت: نظام بینالملل با ظهور چالش میان عربستان و قطر در پی گسترش مدیریت ناامنی در منطقه است، با توجه به سرعت تغییر و تحولات و نیازمندی جهان به صلح و آرامش و حفظ بیطرفی در مناقشات منطقهای شاید بهترین زمان باشد که در وضعیت فعلی تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و با حفظ آرامش و در چارچوب موافقتنامههای بینالمللی حملونقل هوایی و به طور عادی امکان تردد هواپیماهای کشوری حامل مسافر از مرزهای هوایی کشور را فراهم آورد و مانع از تکمیل محاصره قطر شد هر چند عدم مقاومت طولانی مدت قطر در برابر سایر کشورها محتمل خواهد بود.
نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت: اتخاذ چنین سیاستی در چارچوب سیاستهای اقتصادی- سیاسی منطقهای علاوه بر افزون سازی رونق حملونقل هوایی منطقهای و افزایش درآمد برای کشور میتواند در مذاکرات بعدی هوانوردی کشوری میان دو کشور و گرفتن امتیازات قابل توجه موثر واقع شود؛ در هر حال اتفاقات فعلی فرصت مناسب سیاسی-اقتصادی را در جهت تامین حداکثری منافع ملی ایجاد کرده که میتوان همانند رویداد حمله نظامی عراق به کویت تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد.